tisdag 23 januari 2007

76 kronor i snitt!

Läser i Svd att vinförsäljningen ökat med 45% sedan 1997. Och att vi betalar i snitt 76:- per liter vin. Det blir 57:- per flaska! Om jag söker på bolaget på röda viner upp till 57:- så får jag 118 träffar. Då ingår 39 stycken halvflaskor och 7 stycken av storlek 250 ml. BiB (82 stycken) är inte inräknat. Av de 82 BiB så har 6 stycken ett literpris som överstiger 76:-.
Billigast är Erigone Rubin Mavrud ett bulgariskt vin för 42:-. På vitvinssidan blir resultatet 153 träffar och billigast Via Floriana Princess Királyleányka ett ungerskt vin för 39:-. Båda vinerna reas ut. Jag visste nästan inte om att det fanns så billigt vin! T.o.m. vin jag köper och har i matlagningen brukar kosta mer. Jag är definitivt en av de konsumeter som drar upp statistiken.
Jag erkänner att jag någon gång har köpt ett box-vin, men jag har ännu endast hittat OK vin på BiB, aldrig ett bra vin. Men det är min smak.

Inga kommentarer: