måndag 15 januari 2007

Bordeaux, Bourgogne eller Rhône?

Till middagen i fredags åtnjöt vi en flaska Chateau Talbot årgång 2002. Talbot ligger i Saint-Julien och är klassad som fjärde-cru i Medocs Grand Cru Classé. Andravinet heter Connétable de Talbot. Av båda vinerna finns det ett fåtal flaskor kvar på bolaget. Vingården är planterad med 66 % Cabernet Sauvignon, 26 % Merlot, 5 % Petit Verdot och 3 % Cabernet Franc så vi får väl anta att det är ungefär de proportionerna i vinet. Det varierar säkert år från år. Det intressanta är inte den exakta mängden av varje druvsort, utan det är att runt 2/3 av vinet består av C.S., 1/4 av M och resten av PV coh CF. Jag brukar bena upp det på det viset, för jag tycker det är fullkomligt ointressant exakt hur många procent det är av än den ena än den andra druvan. Det är proportionerna på ett ungefär som ger en vägledning.

Det här vinet fick mig att tänka på en provning jag var på i höstas, och där jag reflekterade över vilket favoritområde jag har. Då skrev jag efteråt:
"Jag kryper till korset och erkänner slutligen att jag gillar faktiskt Bordeaux-viner. Jag har ju varit lite motståndare till Bordeaux, för jag har tyckt att det finns ju så mycket annat som är gott. Men en bra Bordeaux i medelprisklass, slår helt klart en Bourgogne eller Rhônare i samma prisklass. Som ikväll: Bourgogne 386:- mot Rhône 387:- mot Bordeaux 370:-. Vinnaren blev helt klart Bordeaux. Det är dags att utöka Bordeaux-andelen i källaren."
Till saken hör att när jag började bli intresserad av vin, var det bourgogne som föll mig på läppen, därefter fastnade jag för rhône, och har så sakta börjat närma mig bordeauxregionen.

Vinerna vi provade i höstas var bl.a.
Château Talbot 2001 Château Talbot, Frankrike / Bordeaux/ St Julien, Pris 370:-, Varunummer 4273
Pommard Premier Cru Les Argillières 2002 Domaine Parent, Frankrike / Bourgogne/ Côte de Beaune/ Pommard, Pris 386:-, Varunummer 99050
Cornas Cuvée Vieilles Vignes 2001 Alain Voge, Frankrike / Rhône/ Cornas, Pris 387:-, Varunummer 2853

Omdömena om vinerna föll ut som så här:
Château Talbot 2001
Medeldjup mahogny-färgad. Doften är medelstor, ung med begynnande mognad med tydliga toner av rök, rostade fat, kaffe och choklad. Smaken är medelfyllig med frisk syra, balanserade tanniner, stor frukt, kaffe, rostade fat, choklad och läder. Lång härlig eftersmak. Kvällens bästa vin. Det känns drickfärdigt redan, så 2002:orna jag har hemma får inte ligga så länge.

Pommard Premier Cru Les Argillières 2002
Ljust röd färg. Doften är medelstor, druvig och fylld av röda bär. Smaken är knappt medelfyllig med balanserad syra och tanniner och även här fylld av röda bär.
En bra Bourgogne, men inget jättestort vin.

Cornas Cuvée Vieilles Vignes 2001
Medeldjup röd färg. Doften är medelstor, fortfarande ung, fat, rök, örter, något paprika. Smaken är medelfyllig, knappt medelstor syra, balanserade tanniner, mörka bär, fat. Lång härlig eftersmak. Bra, gott vin, men det vete katten om det är prisvärt.

Speciellt Cornasen skulle jag vilja prova igen om några år. Jag gissar att den är betydligt mycket bättre då.

2 kommentarer:

Syrah sa...

Jag glömde att skriva att jag luftat vinet 3,5 timme innan middagen. Jag provade det när jag karafferade det, och efter luftningen kom det fram mer kaffe och chokladtoner. Det rundades av en del också. Det blev i mitt tycke bättre med luftning.

Vinlusen sa...

Bra skrivet! Jag har inte druckit många bourgogner, just för att jag tycker att de är för dyra. Däremot flera bordeauxer och rhôneviner. Dricker sällan den prisklass som ni provade viner i.