måndag 5 februari 2007

Grenache

Grenache. Eller Garnacha, beroende på var i världen man befinner sig. En av världens mest odlade druvor, men ändå lite anonym. Spaniens mest utbredda blå druva, och nummer två i Frankrike. Ursprunget är Spanien, Aragonien, så det är inte konstigt att en synonym är Tinta Aragonés. I Spanien har den ett tredje namn också, Lladoner. På Sardinien heter den Cannonau. Inte nog med att man ska hålla reda på var i världen alla druvor växer, vilka viner de ger och hur karaktären är. Man måste hålla reda på alla synonymer också. Om man vill vara petimeter alltså. Och det vill jag ibland. Men inte i andra sammanhang.

För några veckor sedan provade jag fyra viner på i huvudsak grenache. Det var ett vin från Chateuneuf-du-Pape, ett Côtes-du-Rhône, ett vin från Priorat i Spanien och ett Australiensiskt. Här kommer omdömena i min preferensordning, med det jag tyckte bäst om först:

2003 Bosquet des Papes, Bosquet des Papes, Chateuneuf-du-Pape, 241:-, varunummer 82130
Druvor: 75% grenache, 11% mourvédre, 9% syrah, 5% cinsault, vaccerese och counoisie
Färgen var medelljus mahogny. Doften var medelstor, ung med choklad, massor av läder, rostad och kola. Smaken hade bra syror och balanserade tanniner, den var varm med en bränd touch. Eftersmaken satt i länge, ett riktigt gott vin.

2004 Mas Vilo, Castell d'Or, Priorat Spanien, 95:-, varunummer 99283
Druvor: 60% grenache, 40% carignan
Färgen var medeldjup röd/blå. Doften var medelstor, relativt mogen med gödseltoner och örter. Jag tyckte doften var mysko, lite kemisk. Smaken var bättre än doften med frisk syra, medelkraftiga tanniner men ändå rätt mjuk, den hade stor kropp och mycket röda bär-fruktighet. Det var ett vin som ändå vann en del, trots doften.

2005 Pankarra grenache, Parri Estate, McLaren Vale Australien, 126:-, varunummer 99580 Druvor: 100% grenache
Färgen var medeldjup blåröd. Doften var medelstor, ung, och bestod främst av röda bär, speciellt hallon. Smaken hade någon restsötma, frisk syra och medelkraftiga tanniner. Det var fylligt, med stor frukt av röda bär såsom körsbär och hallon. Ett typiskt nya-världen-vin. Lite svulstigt och inte riktigt min smak.

2004 Côtes-du-Rhône les quatre terres, Domaine Santa Duc, Côtes du Rhône, 107:-, varunummer 87270
Druvor: 70% grenache, 25% syrah, 5% carignan och cinsault
Färgen var medeldjup röd. Doften var medelstor, ung, stickigt spritig med röda bär, tobak, örter, anis och peppar. Smaken hade friska syror och balanserade tanniner, röda bär och ett beskt avslut. Tyvärr min förlorare, och det p.g.a. beskan.

Det var en intressant provning, även om grenache inte tillhör min favoritdruva. Ett påvevin tackar jag aldrig nej till, och det var ju vinet som stack ut också.

20070118

Inga kommentarer: