tisdag 13 februari 2007

Vem är jag?

Jag har ju redan avslöjat att jag jobbar med patent, och eftersom jag tror att vi bara är runt 1000 personer i Sverige som sysslar med det, så skrattade min patentkollega H och sa att då är det inte så svårt att lista ut vem jag är. Speciellt som jag avslöjat att jag även har ett extraknäck på V&S. Då är vi nere i två potentiella personer. Och eftersom vi är av olika kön, återstår det bara en person.

Många tror att de är anonyma på nätet, och avslöjar bara vissa delar om sig. Men det är ofta ganska lätt att gissa vem personen i fråga är. Personligen ville jag bara vara anonymiserad i början innan jag fått form på bloggen. Det återstår lite arbete, och jag har inte riktigt bestämt mig hur jag ska skriva om vinerna. Och än vill jag inte lägga ut något kort på mig själv, men det kommer nog så småningom.

Så vem är jag då?
Jo, jag är en 39-årig stockholmska som jobbar på patentverket som patentingenjör, där mitt huvudsakliga teknikområde är förpackningar. Det är ett spännande och kul jobb som jag haft i 11 år. Där bedömer jag patentansökningar objektivt och ska aldrig ta i beaktande om jag personligen tycker det är en bra idé eller inte.
I åtta år har jag dessutom provat vin i V&S sensoriska vinpanel. Vi provar viner i svarta glas och får aldrig reda på vad vi provat. Vi får inte tycka något om vinerna, utan skalar bara in upplevelsen av egenskaper såsom t.ex. syrligt på en skala från saknas till oerhört mycket.

Jag är rätt duktig på att vara objektiv, men klarar jag att vara subjektiv? Det får visa sig.

De som känner mig, vet att jag även tycker om saker. När jag provar viner privat, då tycker jag saker. Jag tycker om ett vin, eller inte. Jag tycker att ett vin är bättre än ett annat. Jag tycker om saker som händer också, och tyckandet är det jag tänker uttrycka här på bloggen.

Jobben varken får eller vill jag blogga om, men privata upplevelser är fritt. Så det blir det här.

Inga kommentarer: