lördag 31 mars 2007

Systembolaget anmält till konkurrensverket!

Jag läser i Allt om Vin att B-G Kronstam och Håkan Larsson tröttnat på systembolagets diskriminering av beställningssortimentet. De har tröttnat så till den milda grad att de anmält SB till konkurrensverket och EU-kommissionen! De anser att SB diskriminerar beställningssortimenter bl.a. genom att det är krångligt att beställa, det tar onödigt lång tid att få produkterna levererade och att de viner som kvalificerar in sig från beställningssortimentet till ordinarie inte presenteras på samma sätt som ordinarie. Hela anmälan kan läsas här.

Jag instämmer till fullo med deras klagomål.

Jag vet inte hur många gånger jag gjort en beställning och inte fått vinerna. Senariot har alltid varit ungefär så här:
Jag går ner till SB och gör en beställning. Ofta ser jag på skärmen att de knappat in beställningen. En vecka senare går jag ner och kollar om beställningen kommit. Det har det inte. Anledning? Tja, svaret brukar variera från att det är slut, eller det kanske är på väg? eller leverantören har inte angett orsak. Jag brukar då beställa om, gå ner ytterligare en vecka senare, men tyvärr är svaret ofta detsamma som första gången. Jag brukade då alltid tro att det verkligen varit slut hos leverantören, och ryckt på axlarna och tänkt attans också. Får jag vinerna känns det som om jag vunnit på lotto.

Nu vet jag bättre. Jag har nämligen börjat kolla hos importören, och då finns vinet ofta! Men varför har inte beställningen gått fram?

Ett exempel från i höstas:
Jag gör en beställning. Av en tillfällighet träffar jag importören och säger att jag har beställt vin av honom. Jaså säger han, jag har inte fått någon beställning. Han är nämligen en liten importör med endast ett fåtal artiklar hos SB så han har koll på sina beställningar. Jag går ner till SB för att kolla. Jo, de har gjort en beställning men inte fått svar från importören. Men importören har inte fått beställningen! Jag ringer importören, han kontaktar SB och levererar vinet samma dag, och jag får hämta mitt vin. Men så ska det väl inte vara?

Jag har ett annat angreppssätt än Kronstam och Larsson när det gäller den bristande servicen.

SB är kvalitetscertifierade enligt ISO 9001, och då är det viktigt att hantera kundsynpunkter. Man ska ha en fungerande organisation för att ta emot, behandla och åtgärda kundsynpunkterna. Så jag har börjat klaga, skriftligt, när jag som kund inte är nöjd med servicen. Jag uppmanar alla att göra det. Det är enkelt att mejla kundtjänsten.

Jag klagade i höstas, och igen senast i februari. Praktiskt betyder det att jag alltid antecknar hela händelseförloppet när jag gör en beställning. Vad som sagts, av vem och när. Om det funkar, ja, då behöver jag inte behålla anteckningarna. Men om det inte fungerar... ja då får SB ett mejl direkt. Det känns trist att behöva göra så här, och snart är jag väl svartlistad på den butik där jag brukar göra mina beställningar, men det känns nödvändigt.

Jag ser med spänning fram emot vad konkurrensverket och EU-kommisionen svarar.

Andra bloggar om: , ,

1 kommentar:

Lennart Regebro sa...

Om du beställer vin betyder det att du GILLAR alkohol, och det måste straffas, fattar du väl! :-)