torsdag 5 april 2007

Champagne 1: Bruno Paillard

Bubbel!

Jag har varit på två champagneprovningar med en veckas mellanrum. Ibland hopar det sig.... Champagne måste jag träna på. Jag skriver om favoriterna från respektive provning. Först var det en Bruno Paillard-provning, där monsieur Paillard själv pratade om sina viner. Mycket underhållande. Efteråt blev det en lång frågestund, där många intressanta frågor kom upp. Jag var med och hällde upp, så det blev lite ostrukturerad provning för mig.
Godast först:

1996 Bruno Paillard Brut Assemblage, 415:-
48% PN, 52% Chard
Ett vin med struktur, hög syra, frukt, bröd och jäst. Mycket gott, som en bra champagne ska vara.

Bruno Paillard Brut Première Cuvée, degorgement 5 år
45% PN, 33% Chard, 22% PM
Komplext, elegant, tropisk frukt, bra syra mot frukten, lite jäst. Även detta vin var strålande.

Bruno Paillard Brut Première Cuvée, degorgement 9 månader, 310:-
45% PN, 33% Chard, 22% PM
Samma vin som ovan, vara degorgerat tidigare. I stort sett samma smak som ovan, men lite mindre jäst och brödton. Gott, även detta.

1995 Bruno Paillard Brut Millésime Blanc de blanc
För hög syra för att vara njutbart nu. Men med lite lagring blir det nog bättre.

Bruno Paillard Brut Rosé
85% PN, 15% Chard
Hann inte anteckna nåt särskilt om detta vin.

20070323

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: