torsdag 3 maj 2007

Månadsprovning

Onsdagskvällen bjöd på månadsprovning med Munskänkarna. Det var första gången jag var med och hällde som nyinvald i styrelsen. Jag hittade två favoriter värda att fylla källaren med. Det första var ett vin från Cahors, det andra ett Loirevin. Bara Frankrike således!

1999 Chateau Lagrezette, Cahors, 185:-
77% Auxerrois som Malbec heter här, 21% Merlot, 2% Tannat
Det doftade av ladugård, fat och en aning örtigt. Smaken stämde väl överens med doften med begynnande mognad, lite plommon, torra tanniner som stod upp bra mot syran. Ett vin med stuns, som är gott nu om man gillar stilen, vilket jag gör, eller som blir ännu bättre om det får ligga några år.
Någon sa på provningen att det var ett manligt vin och jämförde med ett annat som jag inte kommer ihåg vilket det var men som skulle betecknas som kvinnligt eftersom det bar mjukare och rundare.

2005 Les Perruches, Domaine de la Cotelleraie, Saint Nicolas de Bourgueil, 115:-
Cabernet Franc
Mitt andra favoritvin. Kul med ett Loirevin.
Doften var fylld av ek, örter och bär. Smaken hade bra syror och tanniner och var mer stall än ladugård, körsbär och örter. Ett kraftigt Loirevin, men så var det ett varmt år. Det här vinet vinner definitivt på att lagras.
20070502

Inga kommentarer: