torsdag 31 maj 2007

Årgången spelar roll

I morgon är det nyhetssläpp på bolaget igen. Jag kommer inte gå ner och köa för något, men ett släpp får mig att ta fram mina anteckningar från i somras. Vad tyckte jag om förra årgången? Så här skrev jag förra sommaren på ett hotell i södra Tyskland:

Jag erkänner mig besegrad. Svenska vinjournalister, sommelierer och andra har öst beröm över den tyska Rheingauproducenten Georg Breuer. Jag har bara provat hans enkla Sauvage Riesling trocken, och inte varit imponerad. Alldeles för stram, hård och syrlig. Var finns finessen som alla pratar om? När så det kom flertalet av hans viner på Systembolaget var jag inte en av dem som rusade dit.
Semestern juli 2006 gick till Tyskland och vi passerade Rheingau och Rüdesheim. Naturligtvis ville jag bevisa för mig själv att jag hade rätt, och besökte Breuer.
Första glaset var en 2005 Sauvage Riesling Trocken. Oj, vilket vin, stort, bra, allt som en enkel riesling ska ha. 109:- på bolaget, här, hos producenten endast €7,50. Ett fynd!
Nästa vin var 2004 Sauvage Riesling Trocken, och med det i munnen förstod jag var mitt missnöje kom ifrån. Alldeles för syrligt och knutet. Ett riktigt stolpskott. Jag måste ha provat den årgången i Sverige. [not: ja, det var den årgången jag provat tidigare vid ett par tillfällen och varit lika besviken varje gång].
Nästa glas var 2005 Estate Rüdesheim Riesling Trocken, €9,00, som var ganska endimensionellt med mycket tropisk frukt som ananas. Ingen favorit.
2005 Estate Rauenthal Riesling Trocken, €9,00, var mycket bättre, friskare, med mera rieslingkaraktär. Några flaskor av den åkte med hem.
2005 Terra Montosa Rheingau Riesling, €14,00, var bra, men knappt bättre än den förra så €5,00 prisökning var det inte värt.
2004 Berg Rottland Rüdesheim Riesling, €23,00, var tunt och syrligt och på tok för ungt. Eventuellt blir det bättre med några års lagring, men varför chansa?
2004 Berg Roseneck Rüdesheim Riesling, €22,00, var ett stort vin med bra frukt, bra syra och enorm eftersmak. Även detta vin letade sig ner i min resväska hem till Svea rike.
2004 Nonneberg Rauenthal Riesling, €27 var enastående! Stort, långt, bra syra, bra frukt, tydlig rieslingkaraktär. Mums!

Sammanfattningsvis gillade jag fem av åtta. Tre var besvikelser, men de fem jag gillade var kanon, så jag ställer mig i bakre ledet av Georg Breuers hyllningskör.

Jag har inte bestämt mig om jag ska försöka få tag på några flaskor av 2005:orna som släpps i morgon, kanske, kanske inte.

1 kommentar:

sprobba sa...

tragiskt att tyska viner skall behöva innehålla ordelement som "Estate" och "Sauvage". Helt enkelt: tyska viner skall ha tyska namn!! Varför skall allting vara så förbaskat engelskt och internationellt anpassat och utslätat?