onsdag 30 maj 2007

Tysk Pinot Noir

Oj, senaste inlägget var länge sedan! Ska försöka komma med lite uppdateringar.

En tysk pinot noir, kan det vara något? Jag gillar Bourgogner, jag gillar några Ny-Zeeländska pinoter, och några amerikanska dito, men kan det verkligen bli något bra i Tyskland? Recensenterna skrev gott om det här vinet, och en person vars omdöme jag litar på sa det var gott, så fram med skruvkorken. L var inte imponerad, för syrligt och tunt tyckte han, men jag hade en annan uppfattning.

Pinot noir, som även kallas för spätburgunder eller blauburgunder i Tyskland, är landets tredje mest planterade druva.

2004 Künstler Reichestal Pinot Noir, Weingut Franz Künstler, Tyskland/ Rheingau, 169:- Ljust röd färg med en vattnig kant. Man kan ana vilken druva som gömmer sig bakom.
Doften är lite försiktig i början. Den utvecklar sig efter ett tag i glaset, så jag är glad att jag dekanterat det en timme innan maten. Det framträder mer och mer av röda bär, hallon, jordgubbar, lite fat och örter. Smaken är medelfyllig, kryddig, jordgubbar, hallon, lite fat, örter och relativt hög alkolhol i eftersmaken. Vinet växer efter den smygande starten. Det är tydlig pinot noir-karaktär. Gott, och visste jag det inte, skulle jag nog inte gissa på Tyskland. Prisvärt? Nja inte riktigt.

I somras bilade vi genom Tyskland, och tog oss genom Rheingau, men inte förbi Künstler. Rheingau ligger vid floden Rhen, strax väster om Frankfurt. Vingården Reichestal är belägen väster om byn Hochheim i distriktets östra del.

Familjen Künstlers vinodlarhistoria går tillbaka till 1600-talet. Idag är det Franz Künztlers son, Gunther, som leder egendomen och är huvudansvarig för vinmakandet. Man förfogar över 30 hektar vingårdar, mest planterade med riesling, förutom en del av vingården Reichestal som är planterad med pinot noir, och en mycket liten del i östra Hochheim där man odlar Chardonnay.

1 kommentar:

sprobba sa...

Min uppfattning är, att detta är ett ljuvligt vin; pinot noir när den är som bäst. Jag skulle ge det 93 poäng på Parker-skalan och priset 169:- är för min del ett fynd och jag skulle kunna tänka mig att ge en slant mer om så skulle vara. För övrigt kan tyskarna göra riktigt god Spätburgunder när dom vill och de har de bästa förutsättningarna som finns. Nya Zeeland och Australien, släng er i väggen!