tisdag 30 juni 2009

Gårdagens dryck - cola

På väg till Stockholms glass och pastahus för en eftermiddagsglass på jobbet, såg jag att det rykte lite längre fram vid trottoarkanten. Det låg massor av torra löv längs hela trottoarkanten, och på ett ställe började det tillta med rök. Ganska snart blev det tydligt att det även flammade upp lågor. Det hade precis slagit om till rött på övergångsstället, men jag skyndade mig över. Bakom mig hörde jag andra snabba steg, och tänkte att det var mina arbetskamrater. Det var tre okända grabbar som liksom jag sett röken. Och visst brann det. Grabbarna hade varsin colaburk, som de snabbt hällde över lågorna. Det hade kunnat börja brinna bra, för det var som sagt mycket torra löv längs vägkanten. Antagligen var det en fimp som någon slängt ut från bilfönstret som tänt på. Tänk vad fort det kan gå!

Och colan användes till något bra!

Inga kommentarer: