måndag 22 juni 2009

Pinot Noir världen runt

Ännu en provning i goda vänners lag. Medan vi väntade på det sista paret sippade vi på ett glas Nils Oscar Saison 2009 (99:- för 75 cl). Den är gjord av kornmalt, vetemalt, russin, timjan och vitpeppar, samt humle av sorterna saaz, amarillo och styrian goldings. Mycket gott!

Nästan alla barn var med och satt och åt lasagne vid bordet bredvid samtidigt som vi lutade oss över glasen. Kvällens värd hade plockat fram ett druvtema, men som vanligt visste vi inget mer än hur många glas det handlade om innan provningen. Tvärsäkra gissningar började snart hagla över bordet. Jag landade direkt på Pinot Noir, inget tvivel här, och den här gången slapp jag skämmas. Färgen och doften visade att det inte kunde vara något annat. Jag prickade dessutom in Bourgognen direkt, men blandade ihop amerikanen och ny zeeländaren.

2007 Huia Pinot Noir, Huia Vineyards, Nya Zeeland/Marlborough, 249:-
Vinet har en medeldjup röd färg. Doften är medelstor med röda bär och en lagom avvägd ton av fat. Smaken är torr med en frisk syra, medelkropp och massor av röda bär och fat. Ett välgjort vin, men den saknar den där riktiga knorren som behövs för ett stort vin.

2005 Casa Marin Litoral Vineyard Pinot Noir, Viña Casa Marin, Chile/San Antonio, 289:-
Färgen är medeldjup röd. Doften är medelstor, örtig, med röda bär, selleri och champinjoner. Smaken har en medelsyra, medelstor kropp och lite lagom tanniner. De röda bären, örterna och faten finns i smaken. De flesta gillade det här vinet, men jag är förbryllad. Vad gör sellerin här?

2005 Beaune Clos du Roi Premier Cru, Chanson Père & Fils, Bourgogne/Beaune P.C., 319:-
Färgen är ljust röd. Doften är medelstor med röda bär och en fin fatton. Den är något knuten, vilket gör att jag genast tror det här är en ung Bourgogne. Jag känner hur det lovar mer. Smaken har en frisk syra, medelstor kropp och är fortfarande knuten och lite stjälkig.

2007 Saintsbury Garnet Pinot Noir, Saintsbury, USA/Carneros, 179:-
Färgen är ljust röd. Doften är medelstor med söta röda bär. Smaken har en medelstor syra med röda bär, hallon och något fat. Ett druvtypiskt vin!

Godaste vinet den här kvällen var nog nya zeeländaren, men jag skulle vilja prova Bourgognen om några år. Vill man lära sig hur Pinot smakar ska man testa amerikanen.

Inga kommentarer: