söndag 5 juli 2009

Vin efter pris

L köper ibland box-vin. Till hans försvar ska sägas att han har en rätt rolig inköpsstrategi. Han går på pris. Inget konstigt för det är väl därför så många köper boxvin tänker du. Men när andra väljer box efter lägsta pris, skannar L över hyllorna för att hitta det dyraste. Då, anser han, kan vinet säkert vara passabelt. Ofta kommer då ett shiraz-vin med hem, likaså den här gången.


Det här är en mini-box på endast 1,5 liter.
Ascender Cellars shiraz 2008, 179:- för 1,5 liter. Producent Broken Plough Vineyard. Ett Barossa Valley-vin gjort på 95% shiraz och 5% petit verdot.

Färgen är sådär shirazmörk som Australiensare ska vara. Doften och smaken visar båda blåbär, som jag förknippar shiraz med, björnbär, och massor av fat. Örter och lakrits finns där med. Vi äter grillspett till det här, och det är klockrent.

Inköpstaktiken var passande den här gången. Det finns två boxar till på bolaget med samma literpris, La Moisson från Vacqueyras och Brookhaven Lighthouse Cabernet Sauvignon från USA. Båda är en-och-en-halvliters-boxar.

2 kommentarer:

Fredrik sa...

På den vita sidan finns Two Tracks, en Sauvignon Blanc från Marlborough i samma halvbox-format. Även den rejäl prislapp för att vara boxvin.

Jag är lite nyfiken på den, men kan samtidigt inte slå ifrån mig att man för bara 9kr/flaska mer får en Saint Clair SB. Det vet jag är ruskigt gott och nog preppar de väl boxvinet en del för att det ska hålla tillräckligt länge?

Tack iaf för ett intressant inlägg, jag tycket att halvboxen är ett intressant format, oavsett om det är prisvärt eller inte!

Syrah sa...

Ahh, jag tittade bara på röda viner!

Förpackningsnörd som jag är, säger jag på kurser att BiB är en bra förpackning - för olja och ketchup, men inte för vin eftersom den inte helt håller syret borta, vinets värsta vän. Det var helt klart en sanning när BiB:en kom, men faktum är att materialen i påsarna blir bara bättre och bättre, så de släpper in mindre och mindre syre. Det betyder att vinet man tappade i BiB för 10 år sedan var tvugna att svavlas mycket för att stå emot syret. Det var alltså inte samma vin i flaska och BiB. Men idag behöver man inte svavla lika mycket, så skillnaden är inte så stor.

Oj, nu låter det som ett färsvarstal för BiB!