onsdag 11 augusti 2010

Gårdsförsäljning - inget hinder

I dagens SvD på Brännpunkt skriver fyra EU-parlamentariker att gårdsförsäljning går emot EU-regler. Som de svamlar! Man måste se till hela bilden.

Vi har ett försäljningsmonopol för alkohol med anledning av folkhälsan och att det är ett medel att kontrollera hur mycket vi dricker samt begränsa att ungdomar får tag på alkohol. Det är bra. Men gårdsförsäljning påverkar inte konsumtionen för riskgrupperna. Produktionen på gårdarna är endast en liten bråkdel av vad som säljs på systembolaget. Varken ungdomar eller de med alkoholproblem vill betala mer än nödvändigt för alkoholen. Dessa grupper köper billigare varor på systembolaget. Ta ett öl från ett litet bryggeri i Sverige, det kostar minst 50:-/litern. Storsäljarna på systembolaget kostar 20-21:-/ liter. De här grupperna kommer inte hänga på gårdarna för att få tag på alkohol. Men turister och vi som är intresserade av god dryck och lokalproducerat, vi kommer besöka dem. Och det kommer i sin tur skapa arbeten.

Jag ser inget som helst hinder mot att självproducerande gårdar säljer sina produkter. Det kan inte missgynna utländska producenter, eftersom de kan sälja sina varor i Sverige. Gårdarna kommer inte kunna sälja varandras varor, utan de kan endast sälja sina varor i egen butik eller via systembolaget. Det blir alltså relativt besvärligt om man vill få tag på olika varor. Man måste åka runt till flera gårdar, eller beställa via systembolaget. Via systembolaget beställer man även varor från utländska producenter. Mängden som kommer kunna säljas via gårdar är försvinnande liten, eftersom det inte produceras så stora mängder.

Jag tycker självklart att vi måste värna om folkhälsan, men man måste se hela bilden. Och det har dessa parlamentariker inte gjort. Jag hoppas bara att utredarna av gårdsförsäljning har bättre omdöme.

2 kommentarer:

noterade sa...

Trots att artikeln du hänvisar till var övertydlig så förstod du ingenting...
Läste du artikeln överhuvudtaget eller har du bara gett dig fan på att det ska säljas alkohol från gårdar?
Med tanke på att du anklagar skribenterna för att "svamla" är det rimligt att du faktiskt läser vad de har skrivit - för det har du inte gjort.
Ingenstans bemöter du de fakta som presenteras, alltså är det du som svamlar!

Syrah sa...

lena - Jag har visst läst artikeln. Skribenterna hävdar att gårdsförsäljning vid detaljhandelsmonopol strider mot EU:s konkurrensregler. Och jag hävdar motsatsen. Jag har läst de flesta EU-domar som kommit gällande de här frågorna. Jag tycker mig veta vad jag pratar om, likaväl som skribenterna tycker sig veta vad de pratar om. Vi har olika åsikt helt enkelt, och det respekterar jag. De skriver även att det inte är deras enda agenda, att gårdsförsäljning är fel väg att gå. Om någon kommer med en massa argument för sin sak, kommer jag med mina argument för min sak. Hur kan det vara fel?